-
Venite, Gaudete! – Kerstconcerten 2022
Het Kerstconcert in 2022 was er een met een mengeling van vertrouwde stukken en geheel nieuwe werken. Herkenning en verrassing. Traditionele carols als Ding dong, merrily on high en Once in royal David’s city werden afgewisseld met werken van hedendaagse componisten als James MacMillan, Judith Weir en Adrian Peacock. We zongen ook opnieuw een stuk van Arjan van Baest, Puer natus est nobis uit 2010. Veel a capella en ook enkele stukken begeleid door orgel.
Op zondag 18 december was er een uitvoering in de Grote Kerk in Den Bosch.
Bij dit concert begeleidde de fantastische organist Geerten Liefting ons. Hij had zelfs speciaal voor het Brabants Kamerkoor een stuk geschreven: There is a rose, een wereldpremière dus.Op 11 december gaven we dit concert in de crypte van de Geertruidskerk in Geertruidenberg. Daar begeleidde dirigent Rienk Bakker ons op de piano.
-
Canto Caliente
In het programma Canto Caliente (‘Warmbloedige zang’) zongen we gloedvolle Spaanse en Portugese muziek. Liederen en madrigalen over de liefde en religieuze werken met een uitgesproken devote ondertoon.
Zo zongen we bijvoorbeeld 3 stukken van Manuel Oltra (1922) die gedichten van Federico Garcia Lorca op muziek zette: Canción del Jinete, Es verdad en Arbolé, Arbolé. Maar ook Ave Maria van Heitor Villa-Lobos. Bij de Romancero Gitano (ook op gedichten van Garcia Lorca), werden we begeleid door Stephan Gerritsen op gitaar. Bij andere stukken speelden violiste Mart López Vega en cellist/contrabassist Alex Geller mee. Samen met dirigent Rienk Bakker voerden zij ook enkele instrumentale stukken, zoals Oblivion van Astor Piazzola. -
Via Crucis
Op 10 april 2022 brachten we een zeer verstild passieprogramma, met werken van diverse componisten.
Het Brabants Kamerkoor heeft als hoofdonderdeel van dit passieprogramma gekozen voor Via Crucis van Franz Liszt (1811-1886). In zijn dagen werd de componist weggehoond voor dit stuk: zulke simpele muziek kun je toch niet schrijven? Tegenwoordig weten we beter. De eenvoud van het stuk is ook meteen de grootste kracht ervan. Laat alles weg wat er niet toe doet, beperk je tot het meest essentiële: Liszt was hiermee, onbewust, zijn tijd ver vooruit. Het resultaat is een contemplatief stuk met een hoofdrol voor de piano en treffende teksten voor koor en solisten.
Naast Via Crucis klonken nog een aantal andere werken. Het Crucifixus van Antonio Lotti (1665-1740) sneed direct door het hart met de botsende dissonanten en melancholische lijnen. In A voice in Rama was heard van de Vlaamse componist Raymond Schroyens (1933-2021) hoorden we een klagende echo van de oudtestamentische Rachel, ze weent om de ruwe moord op onschuldige kinderen en wil zich niet laten troosten. Een treffende tekst die zeer expressief getoonzet is door de componist.
En wat te denken van Ruht wohl, zo bekend van Bachs Johannes Passion, maar nu in een hedendaagse bewerking van Arjan van Baest? Het prachtige Crux Fidelis voor vrouwenkoor van Matteo Falloni vormde een waardig slot.
-
Abend will es werden
Wie had kunnen vermoeden dat we twee jaar lang door een virus geen concerten konden geven? Gelukkig was daar net voor wéér een lockdown een moment voor Abend will es werden.
Allerlei gevoelens en ideeën komen boven wanneer het thema ‘Avond’ centraal staat. Voor Brahms is het in ieder geval niet enkel kommer en kwel. In O Schöne Nacht concentreert hij zich op de mooie dingen: sprookjesachtig verschijnt de maan in zijn volle pracht en de kleine sterretjes twinkelen er omheen. De nachtegaal zingt en binnenshuis sluipt een knaap zachtjes naar zijn geliefde.
In Der Abend wordt dan weer juist een ander tafereel geschapen. Als in een droom zien we dorstige paarden op een verzengde zomeravond eindelijk tot rust komen. Cupido, Thetus en Phoebus verschijnen ook ter plaatse. Wat ze met elkaar te maken hebben? Het was aan de toehoorder om hier een interpretatie aan te verbinden.
De Eichendorff-gesänge van Frank Stanzl zijn het beste te omschrijven als rauw melancholisch. Hier even geen warme harmonieën, even geen kleurrijke koorklank. Dissonanten die als functie hebben het uitbeelden van een gevoel van gemis. Heimwee naar iets, maar je weet niet wat. Terug willen naar het bekende, maar niet terug kúnnen. Een avondwandeling met een hoofd vol verwarde gedachten. Ook voor deze stemmingen zijn er teksten, is er muziek geschreven.
In Nachtgebet van de componist Alex Roth namen we plaats in een tijdmachine. Deze straalde ons terug naar de tijd dat het Gregoriaanse avondgebed Te Lucis Ante Terminum gezongen werd. Roth neemt de melodie van het Gregoriaanse gezang en zet deze op diverse manieren tegen elkaar. Hier omheen zoemen de harmonieën van liggende tonen die het stemmenweefsel omhullen. De luisteraar waant zich in een kathedraal waar uit diverse hoeken, op diverse toonhoogten en in zowel Latijn als Duits het Te Lucis Ante Terminum klinkt. Het stuk is een geheel eigenzinnige caleidoscoop geworden waarin oud en nieuw samenkomen.
Of het nu gaat om overgave (Herr, nun lässest du deinen diener in Frieden fahren), diverse aspecten van menselijke interactie (Heine-liederen) of een dromerige staat van zijn (Nachtlied en Nacht und Träume), voor de componisten in dit programma zijn het allemaal aspecten die thuishoren bij het vallen van de avond.
De tekst van het laatste stuk dat we zongen, Geistliches Lied is van de hand van Paul Fleming, een dichter en arts uit de 17e eeuw. Het is opmerkelijk hoe deze 17e-eeuwse tekst zonder enige omhaal toegepast zou kunnen worden op de 21e eeuw! We hoefden maar terug te denken aan de afgelopen anderhalf jaar die vooral voor koorzangers en musici een donkere een zorgelijke tijd was.
-
Gouden licht, kerstconcert 2019
Licht, warm en zwaar als puur goud en engelen zingen zachtjes voor het pasgeboren kind Lux, calida gravisque pura velut aurum et canunt angeli molliter modo natum Dit is de vertaling van het kerstgedicht ‘Light and Gold’, geschreven door Edward Esch. De Amerikaanse componist Eric Whitacre (*1970) was erdoor getroffen en liet het in het Latijn vertalen. Dat werd Lux Aurumque. Hij componeerde het zoveel mogelijk als klankstuk waarin het licht zou doorklinken. Het woord ‘lux’ nog donker, verholen, het woord ‘calida’ open en helder. Het maakt Lux Aurumque tot een mysterieus, diepzinnig kerstlied. Het Brabants Kamerkoor bezong hiermee het mysterie van een nieuw begin, een geboorte, een hernieuwde kennismaking misschien. Verder stonden o.a. op het programma het Ave verum van William Byrd, A spotless rose van Herbert Howells, A hymn to the virgin van Benjamin Britten en O nata lux van Morten Lauridsen. Uiteraard ontbraken ook de wat meer bekende kerstliederen niet.
-
Strijkend licht – najaar 2019
Dit mooie programma – het eerste met dirigent Rienk Bakker – voerden we tijdens ons koorreisje uit op Terschelling in het kerkje van Hoorn en in Den Bosch. Op Terschelling met de lokale celliste Judith Oost en organist Simon Bouma. In Den Bosch begeleidde de 16-jarige cellist Sybren de Vries ons.
Zoals in de herfst het licht aan het eind van de middag langzaam en soms strijkend over de bomen valt, zo kunnen ook muzikale kleuren uit koorwerken neerdalen. De stukken op het programma ‘Strijkend Licht’ zijn daarop uitgekozen. De psalmen van Sweelinck boden een kijkje in de tijd van het vroege Calvinisme waarin de psalmmelodieën een nieuwe kleur aan het leven gaven. In Psalm XIX van Daan Manneke werd het uitspansel van de hemel en het licht van de zon bezongen. De Vlaamse componist Sebastiaan van Steenberge liet zich voor zijn O crux splendidior voor koor en cello inspireren door binnenvallend licht op het beeld van Jan Fabre in de kathedraal van Antwerpen. Ook in de muziek Tormis, afkomstig van Estland en die van de Noorse Ola Gjeilo is de ruimtelijkheid en weidsheid goed waarneembaar.